torsdag 8. august 2013

Marius overload og strikkepolitikk

Liisa har blogget om hvordan man kan pimpe opp hytta si med Marius-mønster på alt fra spisebrikker og kopper til sittepuffer og ølvotter. Jeg måtte flire litt, for jeg synes selv at det har vært litt for mye Marius på litt for mange steder i det siste. Det kan bli for mye, selv for et populært og kjekt strikkemønster. Så viste det seg da også at det går en grense for hva rettighetshaveren synes man kan bruke Marius til. Den norske valgkampens første strikkepolitiske sak er et faktum:

I utlandet finnes det flere eksempler på at selv om strikking vanligvis regnes som noe som hører til privatsfæren så er det i likhet med andre personlige ting også noe politisk. For eksempel når den australske statsministeren Julia Gillard ble avbildet med strikketøyet sitt. Kommentatorene har bl.a. sagt at strikkingen er et forsøk på å skape en mer positiv opinion rundt sin egen person, og anklaget statministeren for å ikke være genuint opptatt av strikking. I Norge har også strikkende politikere vakt en viss forargelse, bl.a. da et bilde fra et kommunestyremøte viste en representant som strikket under møtet. Selv er jeg glad i å strikke på møter, men som jeg har skrevet om før vet jeg at det er noen som ikke liker det. Jeg synes det er litt interessant at strikking regnes som noe som ikke uten videre bør dras inn i offentligheten. Hva synes dere? Er det på tide med en strikkende topp-politiker i Norge? (Kanskje vi har noen uten at jeg har fått det med meg?)

En annen strikkerelatert nyhet nylig handlet om at fanger i Brasil har fått som jobb å strikke designerstrikketøy.   Jeg er litt usikker på hva jeg synes om dette. Er det utnytting av billig arbeidskraft, eller et positivt tiltak? Er strikking i fengslene god fangepolitikk?




3 kommentarer:

Systro sa...

Bra at mønster-rettighetsinnehaverne markerer seg! frekke politikere, spør du meg! Så kult at du fanga dette opp og laga "sak" på det!!

Monstermønster sa...

Jeg er litt imponert over at reklamebyrået som sto bak unge høyres valgkamp-tilbehør ikke hadde fått med seg Marius-copyright-og tilhørende rettsaker. Det trodde jeg rett og slett var allmenkunnskap (mulig jeg er litt vel opptatt av strikkemønstre til å mene at det er allmennkunnskap, men det har jo vært avisoppslag gang på gang)

Elisabeth sa...

Det er nok bare vi strikkenerder som får med oss strikkerelaterte nyheter ;) Morsomt at du skriver om dette, og jeg venter i spenning på hvem av oss som får gleden av å avdekke norges første strikkende toppolitiker. Strikking på møter bør bli akseptert, her må vi nok tvinge oss litt innpå :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...